MÖT: AGNETA JOSEPHSON “NÄTVERKA PÅ ETT SÄTT SOM PASSAR DIG”

Agneta Josephson började sin karriär som event coordinator och projektledare på Microsofts eventavdelning i Sverige. Idag är hon egenföretagare och undervisar, föreläser och skriver om projektledning, ledarskap och kommunikation. Agneta är projektledaren som intresserar sig för alla de möjligheter men även svårigheter som kommunikation innebär och hos oss på Innovative Event Management kan ni tänkas möta henne under modulen Projektledning. Agneta har många års erfarenhet av projektledning, ledarskap och kommunikation och här kan ni ta del av hennes spännande karriär.

Du har haft många spännande yrkesroller, vill du berätta lite om din karriär?

Jag började på Microsoft i slutet av 80-talet som försäljningsassistent men fick ganska snart rollen som event coordinator. Microsoft gjorde enormt mycket event och det behövdes fler projektledare. Det var första gången jag fick personalansvar som event manager. Jag var en usel chef. Efter många år på Microsoft ville jag över till leverantörssidan och det var då Minnesota Communication och jag fann varandra. Jag började där som produktions- och projektledare. Under mina 12 år på Minnesota hade jag även rollerna kundansvarig, kontorsansvarig, HR-ansvarig och de sista åren var jag byråchef.

Jag släppte dock aldrig projektledningen helt och hållet, jag hade alltid en eller ett par kunder kvar. Då hade jag också lärt mig lite mer om ledarskap och var nog en betydligt bättre ledare. Jag har haft turen att befinna mig på bolag där jag har fått växa och utvecklas i takt med bolaget och det är jag otroligt glad för. Idag har jag ett bolag tillsammans med min man och undervisar, föreläser och skriver om projektledning, ledarskap och kommunikation.


Du arbetar både som projektledare, författare, föreläsare med mera, hur ser en arbetsdag ut för dig?

Nästan varje dag ser olika ut. När jag har mina långa kurser (12-14 veckor) går nästan all tid till förbereda, föreläsa eller handleda. Däremellan har jag kortare kurser eller föreläsningar samt flera kurser där jag enbart handleder och bedömer. Jag ägnar mycket tid åt läsning av olika projektdokument och samtal med de studerande. Jag försöker även träffa andra föreläsare för att kläcka idéer, lära mig och hitta samarbeten, det är roligare när man är flera! Jag sitter även med i ledningen för Musik- och eventarrangörsutbildningen i Nyköping där vi arbetar med att utveckla utbildningen kontinuerligt. Jag har ingen ny bok på gång just nu men en annan idé som jag är sugen på att ta vidare…

 Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

Jag har enormt många minnesvärda händelser så det blir svårt att välja. Jag skulle dock säga att de största lärdomarna kommer från alla de gånger vi arbetat live. Då måste vi göra det som krävs oavsett om det står ”projektledare” på namnskylten. Jag har agerat servitris, bartender, chaufför, stage manager, körproducent, konferencier och mycket annat för att det är vad som behövdes just då. Vi gör det vi behöver för att säkra genomförandet av eventen och om vi är inställda på det, och leder vårt team därefter. Då har vi dessutom enormt roligt på vägen. Att vara projektledare för ett event är krävande men också det roligaste jobb som finns.

Med över 30 yrkesverksamma år i bagaget, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

Nätverka på ett sätt som passar dig. Ett tråkigt svar kanske men om du är mer bekväm med att sitta framför datorn och kontakta människor snarare än att gå på branschmningel, då lyckas det antagligen bättre. Men oslagbart är kanske att vara mitt uppe i ett jobb. Det är då vi träffar vi leverantörer, kunder, samarbetspartners av olika slag och vi visar dessutom vad vi går för. Det är mitt bästa tips!

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i eventbranschen?

Förutsatt att det är projektledare du vill bli är någon typ av utbildning bra att ha. Där knyter du också kontakter som kan vara värdefulla framöver. Sen är praktik väldigt bra då du både lär dig, kan knyta kontakter och får en chans att visa framfötterna. Du kan se det som en ganska lång anställningsintervju, men det är ofta värt det för båda parter.

Du har även volontärarbetat som projektledare för företagsinsamling på Zelmerlöw & Björkman Foundation, vill du berätta lite om det?

När jag hade slutat på Minnesota arbetade jag först som insamlingschef på ZBF i ett år. Det var svårt och framför allt väldigt annorlunda mot allt jag var van vid. Att arbeta nästan enbart med volontärer och företag som skänker produkter eller upplåter lokaler utan kostnad var något helt nytt. Hur ställer man krav när någon jobbar gratis? Jag lärde mig mycket och är väldigt tacksam för den insyn jag fick i deras projekt i Kenya, KenSwed Academy. Jag var där och besökte skolan och internatet i samband med invigningen av sjukhuset som de har byggt.

Idag finns ännu ett internat samt en yrkeshögskola, detta trots att pandemin har härjat även där. När pandemin kom var jag med som volontär och tog fram kriskommunikationsplanen. Det är berörande och alldeles fantastiskt att få ta del av den här typen av projekt, det rekommenderar jag alla att göra om man har möjlighet.

Foto: Privat

Text: Alva Skoglund

Vill du läsa mer om modulen Projektledning?