Möt: Martin Gustafsson “Va alltid trevlig, ärlig och lova aldrig något du inte kan hålla”

Martin Gustafsson har arbetat i underhållningsbranschen sedan han gjorde sitt första professionella DJ -jobb i Malmö 2008. Sedan dess har Martin startat rockklubben Beggars Banquet på Debaser i Malmö, arbetat med PR och marknadsföring för Kulturbolaget där han också var med och startade podden “KB: Access All Areas”. Martin har även arbetat som Brand Manager för radiostationerna Rockklassiker, Vinyl FM och Svensk Pop på mediehuset Bauer Media där han ansvarade för marknadsföring, samarbeten och partnerskap. Martin har under de senaste åren arbetat med sponsorer och partnerskap för både Stockholm Live och Let’s Make Love Great Again Foundation. Utöver detta frilansar han även för PR -byrån Republic 66, sitter i Rockskolans rådgivande styrelse, föreläser om marknadsföring för musiker på Studiefrämjandet med mera.

Ni kommer möta Martin under modulen Marknadsföring och ni kan förvänta er en sprudlande energisk lektion fylld av målande historier och insiktsfulla tips. Martins goda råd lyder – Va alltid trevlig! Läs vår intervju med Martin här nedan och ta del av hans minst sagt mångsidiga karriär.

Du har haft flera spännande yrkesroller, vill du berätta lite om din karriärväg inom musik- och eventbranschen?

Jag började spela i band hemma i Åhus när jag var 12 år, gick sedan musiklinjen på gymnasiet i Kristianstad. Därefter flyttade jag till Malmö där jag började plugga medie- och kommunikationsvetenskap på Malmö högskola. 2007 kom en brytpunkt när jag insåg att något fattades i mitt liv och då sökte jag in till en KY-utbildning inom marknadsföring med målet att på något sätt söka mig till musikbranschen. 2008 hade jag bildat ett nytt hobbyband och dessutom lärt känna en grym kille som delade min vision så vi blev snabbt bästa vänner, bildade en DJ-duo och började harva runt på Malmös rockklubbar under namnet Twist Action Heroes. 2011 hade vi väckt tillräckligt med uppmärksamhet för att erbjudna en egen klubb på Debaser och Beggars Banquet föddes. Bandet blev det inget mer med, men Debaser-klubben var startskottet på det man möjligen skulle kunna referera till som min “karriär” i musik- och eventbranschen. När Debaser i Malmö stängde 2014 började jag jobba för Kulturbolaget med en massa olika saker. Skrev större delen av deras pressutskick, startade och drev deras podcast “KB: Access All Areas”, jobbade som runner på några av deras större konserter och fortsatte även som DJ på deras nattklubb i eget namn. 

2016 såg jag att radiostationerna Rockklassiker, Vinyl FM och Svensk Pop sökte en ny marknadschef så jag skickade en ansökan. Trodde faktiskt inte jag hade en chans, men blev kallad till Stockholm på intervju och fick efter en lång process tjänsten, så det var bara att flytta! Efter nästan tre och ett halvt år där lämnade jag på grund av omorganisering. Började dagen efter som Partner Activation Manager på Stockholm Live, men efter bara några månader där kom covid, så det var bara att packa ihop igen… I samma veva kom jag dock i kontakt med stiftelsen Let’s Make Love Great Again som jobbar med olika välgörenhetsprojekt och de behövde hjälp med marknadsföring och lite annat, så återigen lyckades jag landa ett nytt jobb direkt. Parallellt har jag hjälpt Sari H Wilholm att bygga upp hennes nystartade bolag Republic 66 och där är vi nu. Kör stiftelsen dagtid och Republic 66 under övrig tid, vilket än så länge funkar kanon.

Hur ser en arbetsdag ut för dig som Executive Specialist på Republic 66?

Det finns verkligen ingen typisk arbetsdag när det gäller Republic 66! Vi hittade på min titel just för att jag är inblandad i nästan alla våra projekt och ville därför inte ha en titel som placerar mig i ett fack, Marketing Manager eller liknande. Att vara exekutiv innebär att man är “verkställande” och utför saker, vilket är precis min uppgift i bolaget – att få grejer att hända! Jag jobbar med allt ifrån traditionella pressutskick till festivalproduktion. 

Jag är också manager åt ett ungt thrash metal-band som heter Eradikated, så ena stunden kan jag sitta och prata med grabbarna om kommande spelningar för att nästa stund få ett samtal från Sari som säger att jag måste åka med henne och träffa en krögare som ska sälja mat på Downtown Riot, som är en festival vi är med och arrangerar. 

För att sammanfatta det kort – allt kan hända!

Vad ledde dig in i musikbranschen till att börja med?

Ett lyckat DJ-gig vid rätt tillfälle kombinerat med vilja, driv, intensivt nätverkande och såklart lite tur längs vägen. 

Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

Det finns massor! Har haft äran att träffa på många stora stjärnor genom åren och älskar att dra gamla skrönor, men om jag ska dela med mig av något lärorikt och vettigt så skulle jag vilja dela med mig av några punkter jag försöka leva efter:

“Va alltid trevlig och ärlig, lova aldrig något du inte kan hålla och försök att alltid leverera över förväntan, vilket du endast kan göra genom att vara väl förberedd” – M.G

På events, festivaler och konserter händer det alltid oväntade saker som inte går att förutse, men genom att vara så förberedd det bara går så löser sig det mesta längs vägen. Om du dessutom är trevlig mot folk du möter och behandlar alla människor med respekt så skapar du ett gott rykte, vilket gör att folk kommer ihåg dig och vill jobba med dig igen.

Med många års erfarenhet av musikbranschen, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

Idag finns det oändliga möjligheter med sociala medier och dylikt, även om man tydligt märker att exempelvis Facebook och LinkedIn börjar tappa mark bland de yngre. Jag har dock själv byggt en stor del av mitt nätverk genom att vara väldigt aktiv just i sociala medier. Jag kommenterar inlägg, gratulerar på födelsedagar och skriver små hälsningar på Messenger då och då så man håller igång sina relationer. Det kan tyckas banalt och ytligt, men jag blir själv glad när folk hör av sig på det sättet. Även om jag vet att jag aldrig kommer bli “bästis” med alla jag skriver med så är det alltid trevligt att veta att man finns i folks medvetande.

Sedan när jag är på mingel eller på bransch-fester ser jag alltid till att hålla mig hyfsat nykter och presentera mig för de personer jag vill ha kontakt med. Dagen efter skickar jag ett mail eller ett meddelande till de jag träffat och tackar för ett trevligt samtal. Återigen – var alltid trevlig! Det är helt gratis och kan ta dig längre än du tror.

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i musikbranschen?

Bara kör! Det kan verka omöjligt att komma in genom dörren i början, men ge inte upp! Anmäl dig som volontär till olika arrangemang, leta upp ett antal “drömföretag” du vill jobba för och uppvakta dem kontinuerligt. Be att få komma och presentera dig förutsättningslöst över en fika eller en lunch, som du givetvis bjuder på. Fokusera inte på varför du vill jobba för dem, utan försök få dem att förstå varför de ska vilja jobba med dig.

Det kanske inte leder till något direkt, men genom att uppvakta företagen du vill jobba för på ett fint sätt så finns du åtminstone på deras radar. Plötsligt kanske ett vikariat eller en halvtidstjänst dyker upp och även om det inte är vad du drömmer om så har du i ett sådant läge alla chanser att leverera över förväntan och visa att de helt enkelt måste behålla dig. Det är dock tufft för alla att få in en fot hos de stora företagen idag, så om du inte vill vänta kan du göra som jag gjort i många år – starta en enskild firma och sök projekt där du kan jobba på timbasis eller få ett fast arvode på faktura. Är du kreativ och orädd kommer du att lyckas på ett eller annat sätt! 

Foto: Martin Gustafsson

Text: Alva Skoglund

Vill du läsa mer om modulen marknadsföring med undervisaren Martin Gustafsson?