fbpx

Guide för livestreaming på YouTube

Foto: Pexels
Text: Maja Frick

 

Att livestreama ett event på YouTube börjar bli mer och mer populärt. Kanske på grund av coronapendemin, men även kanske på grund av att livestreams ofta kan vara lika proffsigt gjorda som event i den fysiska världen. Om du har funderingar på att sända ditt event på YouTube finns det några saker som är bra att veta och steg som du kan följa. Vi ska gå igenom dem här för dig så att du inte behöver lära dig den hårda vägen. Här får du tio steg som guidar dig igenom din sändning på YouTube.

 

1. Har du allt du behöver?

Det första steget du behöver klara av är att du har alla verktyg, redskap och hjälpmedel som du behöver. Kamera, mikrofon, stativ, internetanslutning, rekvisita och så vidare. Det viktigaste är att du har en bra internetanslutning, annars blir bilden pixlad och det vill du inte.

2. Berätta om din sändning

För att människor ska veta om att du ska sända behöver du berätta om den. Skriv på sociala medier, hemsidor eller liknande för att få folk att kolla på din sändning. Marknadsför din livestream på samma sätt som du skulle marknadsföra ett fysiskt event.

3. Verifiera ditt konto

För att du ska kunna livestreama måste du verifiera ditt YouTube-konto. För att kunna göra det behöver du ett telefonnummer. Till detta telefonnummer kommer du att få ett sms med en verifieringskod. Efter att du har verifierat kan du ladda upp klipp på YouTube som är längre än 15 minuter samt livestreama ditt event. 

4. Aktivera livestream

Sen måste du aktivera livestreaming på din YouTube-kanal. Om du har en stationär dator klickar du in på Creator Studio verktygen. Har du en mobil enhet klickar du på kameraknappen. För att få bild och ljud måste du ge behörighet till YouTube att komma åt din mikrofon och kamera. 

5. Installera en kodomvandlare

Det krävs att du installerar en programvara för ett tredjepartsprogram för att kunna livestreama på YouTube. Vilken kodomvandlare du behöver beror på hur du har tänkt och ska livestreama ditt event.

6. Lägg till information

När koden är inställd behöver du börja jobba med streamingen. Skriv en bra titel på din livestream som uppmärksammar tittarna och gör den nyfikna. Skriv också andra relevanta detaljer och relevant information i video beskrivningen. Där kan du skriva vad det ska handla om, vad som ska hända och så vidare. 

Du kan välja den kategori som är lämpligast för ditt event genom att trycka på rullgardinsmenyn för kategorier under beskrivningsrutan. För att skapa en ännu starkare känsla av att ditt event är proffsig kan du lägga till en miniatyrbild. Den bilden ska vara tilltalande och välkomna in tittarna.

7. Välj tillval

YouTube erbjuder olika tillval du kan göra för att förbättra ditt event. Om du aktiverar Low Latency kommer förseningen mellan eventet och sändningen att minskas. Dock kan buffertiden ökas. 

Vill du tjäna pengar på ditt event finns det olika sätt att göra det. YouTube-annonser, SuperChat, Kanal medlemskap, YouTube Premium och Varor är några tjänster som du kan använda för att tjäna pengar på din livestream. För att kunna tjäna pengar måste du bli en YouTube-partner.

8. Ha minst ett genrep

Innan du börjar med din livestream kan det vara bra att testa först för att se att allting fungerar och blir som du vill. Många saker kan gå fel och allt kanske inte ser så bra ut som du hade tänkt. Så genom att testa en gång innan kan du ändra detta innan livesändningen börjar. 

För att ingen annan ska kunna se din livestream när du testar den, gå in på “Live Streaming” och klicka sedan vidare till “Stream Now”. Under sekretess alternativen kan du bestämma om livestreamen ska vara Privat eller Unlisted (alltså att ingen kan se det).

9. Sänd din livestream!

Nu är du redo för att sända din livestream. Om du själv är redo är det bara att köra igång. När du ska börja sända din livestream måste du starta din kodare. 

10. Fånga tittarnas engagemang

Under sändningens gång är det viktigt att tittarna är engagerade och att ni interagerar med varandra. I kommentarerna kan tittarna skriva åsikter och tankar. Ställ en fråga som de kan svara på och svara på tittarnas frågor om de har några. 

Försök att svara på alla kommentarer, det ger tittaren en känsla av att vara där. Och om du använder dig av SuperChat kommer de sponsrade kommentarerna att komma högst upp och då bör du prioritera dessa kommentarer eftersom de är betalda. 

När livestreamen är slut, tacka för dig och tacka tittarna för att de var med. Du kan uppmana dem att prenumerera på din kanal för att ta del av kommande livestreams. När du har tackat ordentligt är det viktigt att du loggar ut ordentligt.

Efter livestreamen

Det är egentligen nu det riktiga jobbet börjar. För att marknadsföra ditt event finns det olika saker du kan göra. Du kan dela upp det i mindre segment och lägga upp det på dina andra sociala medier. Se till att så många som möjligt får veta om ditt event. På så sätt får du en maximal exponering och fler och fler gäster och tittare till ditt event.

Vill du lära dig mer om event och få ett nätverk i eventbranschen?