fbpx

Q&A med Helene Larsdotter, Projektledare på Sveriges Radio

Text: Sofia Leine

Events har en viktig roll i många branscher, inte minst i mediebranschen. För att bli klokare på hur det är att arbeta med events i mediebranschen kontaktade vi därför vår undervisare Helene Larsdotter, som arbetar som projektledare för evenemang på Sveriges Radios Kommunikationsenhet. Helene har en lång och gedigen erfarenhet av eventplanering och projektledning i både TV och radio. Läs Q&A:n nedan för att höra mer om Helenes erfarenheter från event- och mediebranschen samt ta del av hennes tips till andra som vill arbeta med events.

Hur kom du i kontakt med eventbranschen för första gången? 

Jag har alltid tyckt om att gå på olika evenemang, konserter osv så på ett sätt har eventbranschen alltid verkat lockande för mig. Om du frågar mina vänner så är jag nog en rätt bra uppviglare till fester och happenings. Men när det kommer till arbetslivet så var det nog med Let´s dance det hela började. Jag jobbade som Kommersiell Projektledare på TV4´s konceptavdelning och fick projektleda ett av deras flaggskepp, nämligen Let´s dance, som även innebar att tillsammans med TV4´s eventavdelning ha hand om de livesända fredagsfinalerna som arrangerades med publik. Där programmets sponsorer hade sponsoraktiviteter samt möjligheten att bjuda in gäster att se showen. Där och då kände jag att evenemang är en fantastisk plattform att verkligen möta sin publik på. Vare sig du är en TV-kanal som vill möta dina tittare eller om du är ett företag som vill visa upp dig eller din produkt för potentiella kunder. Man kommer så nära och man skapar verkligen upplevelser tillsammans, både med publiken och kollegor. Jag insåg också att jag verkligen uppskattar att vara i ”hettan” av ett liveevent eller en direktsändning. Det som händer händer och du måste verkligen vara lösningsorienterad, påhittig och stresstålig.

Kan du beskriva din resa från att du började arbeta med projektledning och events till där du är idag?

När jag var klar med min utbildning inom försäljning och marknadsföring blev jag administrativt ansvarig på en bartenderskola. Skolan fanns i flertalet länder runt om i världen och jag blev hubben för alla skolor och den som skötte hemsidor, kontakten med elever och lärare samt såg till att alla skolorna höll sig till samma läroplan och samma koncept. Jag kanske egentligen var mer av en koordinator men projektledning är väldigt ofta att koordinera och styra olika intressenter och områden. Att vara spindeln i nätet passade mig perfekt och därför har jag sedan dess gått mer och mer åt projektledarhållet. Först som Produktionsledare för TV4´s konceptsäljare med fokus på produktion av sponsringsfilmer, trailers mm. Sen vidare som Kommersiell Projektledare på samma avdelning. Då med större ansvar för hela säljprocessen och ett mer strategiskt ansvar för programmen och dess innehåll. Det var här jag tog mig an projekt som t ex Let´s dance som jag nämnde tidigare. Förutom intresset att jobba mer med eventbiten föddes här också ett stort intresse för varumärken och rättigheter, hur dessa vårdas och utvecklas. Efter totalt 6 år på TV4 ville jag satsa helhjärtat på event och började jobba på en eventbyrå vilket i sin tur ledde mig vidare till rollen jag har nu, som projektledare för evenemang på Sveriges Radios Kommunikationsenhet. Så idag har jag förmånen att jobba med några av de större eventen inom musik i Sverige, som P3 Guld-galan och Musikhjälpen för att nämna några.

Vad har varit avgörande för att du lyckats etablera dig i branschen? 

Jag tror jag kommer med mycket nya tankar och idéer i mina projekt samtidigt som jag är ödmjuk för andras erfarenheter och förstår att innehåll och varumärken måste vårdas och inte alltid exploateras. Jag har ett öppet sinne och gillar att driva på saker. Min chef brukar säga att jag aldrig blir nöjd och alltid vill mer vilket nog stämmer. Jag vill alltid utveckla mina projekt och göra dem lite bättre än vad vi gjorde sist. När jag får möjligheten att göra detta blir jag liksom en kreativ och positiv person, vilket jag tror många uppskattar. Sen får jag för mig att jag är rätt trevlig också men det kan jag ju inte själv säga haha.

Vad innefattar din roll på Sveriges radio? 

Min roll som projektledare för evenemang på Sveriges Radio är väldigt bred och jag tror att rollerna inom eventbranschen kan se väldigt olika ut beroende på vilket företag du jobbar för. Då vi är en del av Kommunikationsenheten på Sveriges Radio sköter vi till stor del även marknadsföringen och varumärkesarbetet kring evenemangen. Man skulle kunna säga att min roll är uppdelad i två där den ena delen är mer produktionsbaserad och innefattar allt från ackrediteringssystem och inbjudningar till dekor, scenografi, teknik, catering osv. Medan den andra delen är mer kommunikativ och handlar om evenemanget som ett varumärke med en visuell identitet som ska genomsyra hela evenemanget, dvs en röd tråd från första publiceringen på social medier till scenografin på själva eventet. Så här handlar det om att ta fram ett visuella uttryck och skapa annonser, grafiskt material utifrån det samtidigt som man skapar kommunikationsplaner, köper media osv.

Jag och mina kollegor har som förmån att få jobba kanalöverskridande, dvs med alla våra kanaler som P1, P2, P3 mfl vilket är otroligt varierande och kul. Vi får inblick i många olika branscher och träffar många olika människor vilket ger oss en bred repertoar. Under dessa tre år har jag t ex jobbat med sommarkonserter och jazzgalor med P2, varit på allt från toalettdiscon och festivaler till kalla baracker och Musikhjälpen med P3, varit med och hittat nya artister i P4´s motsvarighet till Melodifestival och lärt mig allt om världen när våra imponerande Utrikeskorrespondenter kommer hem och träffar sina lyssnare.

 Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Det är väldigt olika beroende på vilken fas man går igenom i projekten. I början har man mest möten och jobbar strategiskt med kommunikationsplaner, varumärkesplattformar, artistbokningar, upphandlingar, letar lokaler osv. Ju närmare själva evenemanget man kommer desto mer ligger fokus på beställningar och produktion av allt från annonser till t-shirts, priser, dekor osv. På själva eventdagen är man oftast överallt eftersom man har ett övergripande ansvarig för evenemanget och behöver finnas till hands för att kunna ta snabba beslut samtidigt som man gärna springer runt och rättar till dekor och gatupratare. Jag har nog aldrig känt sig så eftertraktad som när jag projektleder ett större evenemang.

Har du några kommande projekt som du tycker är särskilt spännande? 

Vi är ju inne i en rätt speciell tid just nu i och med Covid-19 där evenemangsbranschen är väldigt drabbad. Vårt motto på Sveriges Radio är dock att vi inte ställer in utan att vi ställer om. Så just nu sitter jag i flertalet projekt och tänker om och tänker nytt vilket är både utmanande och skrämmande men också oerhört kul. I december är det t ex återigen dags för Musikhjälpen. 144 timmar livesänd TV och radio från en glasbur fylld med gäster, artister och eldsjälar som brukar dra hundratals människor till torget utanför buren. Något som förmodligen inte alls är möjligt i år. Så det vi diskuterar nu är hur vi skapar denna fantastiska folkfest och startskottet på julen för många samtidigt som vi säkerställer att vi följer alla rekommendationer kring Covid-19. Inte helt glasklart men skam den som ger sig.

Har du några goda råd till andra som vill göra karriär i eventbranschen?

Bara gör det! Det är en fantastiskt kul bransch med så mycket härligt folk och fina projekt. Förvänta dig dock inte alltid stjärnglans för det blir en hel del släpande och sena nätter. Mina erfarenheter säger att du gärna ska vara stresstålig och ha en god hand med folk. Om du ska söka arbete fundera över vilka evenemang du vill jobba med, det finns ju så många olika typer. Är det musik, sport, utställningar eller kanske interna event. Gå på många event privat – där hittar du både idéer och inspiration och du märker framförallt hur du vill bli bemött, hur du upplever evenemanget. Det lär man sig massor på. Slutligen tänk alltid på den röda tråden. Ett snyggt event talar samma språk hela vägen från första till sista mötet med publiken.

Drömmer du om en karriär i eventbranschen?

Ansök till Innovative Event Management