Intervju med My Larsson, PR Manager på Live Nation: Vi har lärt oss att vara mer flexibla och vidgat vyerna mer

Text: Sofia Leine

Från volontärarbete på Hultsfredsfestivalen till PR Manager på Live Nation – Möt My Larsson, en av undervisarna på Innovative Event Management. I intervjun pratar vi bland annat om Mys karriärresa, skillnaden mellan att promota events och produkter och om hur nya möjligheter föds i eventbranschen.

Från volontärarbete till jobb på Live Nation 

My Larsson kom i kontakt med eventbranschen för första gången genom sin utbildning i Music & Event Management. Halva studietiden var baserad i Hultsfred, vilket gjorde att My kom i kontakt med bland annat Hultsfredsfestivalen och diverse branschfolk. Hennes första sommar på utbildningen spenderades på att volontärarbete på olika festivaler och under sista terminen praktiserade My på skivbolaget Sony Music, där hon även fick sitt första jobb. Sedan dess har My hunnit testa på lite av varje. Hon har bland annat hunnit driva eget bolag med inriktning på PR och Brand Management i musikbranschen. Att hon till slut hamnade på Live Nation var starkt kopplat till hennes nätverk. My hade nämligen gamla klasskompisar och bekanta i branschen som arbetade på företaget, vilket gjorde att hon fick nys om att de sökte en ny tjänst. I november har hon arbetat på Live Nation i tre år. 

Ingen dag är den andra lik

My berättar att likt många andra jobb i eventbranschen, är hennes arbetsdagar som PR Manager på Live Nation väldigt varierade och en dag är inte den andra lik. Hon förklarar att de på Live Nation Sweden har en agentur, där de har ett stall av artister som de bygger turnéer åt, och det är på den agenturen som hon arbetar. Under en vanlig dag brukar hon sitta mycket med mail och telefon med arrangörer runt om i Sverige och Norden. Hon säkerställer bland annat att de olika arrangörerna har de verktyg som behövs för att de ska kunna marknadsföra och sälja biljetter till de lokala konserter som ingår i Live Nations turnéer. Hon fortsätter och berättar att i de fallen där Live Nation själva ska sälja biljetter, stöttar hon företagets agenter och säljare med att ta fram det marknadsmaterial som behövs för att boka turnéer och sälja gigs till lokala arrangörer. 

När jag frågar vad det bästa med hennes jobb är svarar hon att det är att hon får träffa så mycket folk och att hon får klura och vara kreativ. Hon berättar även att hon tycker om att det i stort sett händer saker hela tiden och att man får se utvecklingen från idé till färdigt event. 

Det finns inget bättre än att stå vid sidan av scenen vid en turnépremiär och se allt man jobbat för i månader och år. 

Skillnaden på att promota events och produkter

My har inte bara erfarenheter av att promota events, utan även artister och diverse produkter. Jag är därför nyfiken på att höra mer om vad de största skillnaderna är mellan att promota events jämfört med exempelvis tidningar. My förklarar att skillnaden är stor mellan att promota en konsert jämfört med en tidning, då det handlar om en unik upplevelse snarare än en fysisk produkt man kan ta med sig hem. Hon menar att skillnaden är extra markant när man ska promota en helt ny artist eller en ny show, då man inte helt vet hur den slutliga föreställningen kommer att bli. Man blir då tvungen att skapa en bild av något som endast är idéer och visioner. Hon säger att det är en fin balans mellan att vara tydlig och inte avslöja allt för mycket. 

Man försöker vara så tydlig man kan för att publiken ska komma dit och köpa biljetter, men man vill ju heller inte avslöja allt utan det ska ju vara unikt och man ska ju behöva vara på plats för att uppleva det. 

En bransch i förändring

Jag undrar även om hon har några kommande projekt som är särskilt spännande och hon berättar att det är spännande hur allt som har hänt under 2020 har fått en hel bransch att tänka om. 

Nu har ju vår bransch anpassat sig enormt eftersom man inte får samlas mer än 50 personer. Så att gå från livemusik till mer livestreaming har ju varit väldigt spännande […]. Vi gjorde ju Late Night Concert nu senast på Gröna Lund som sändes på TV4, vilket var en rad digitala konserter. Då har man ju lite mer att marknadsföra men det är också kortare tider. Vanligtvis jobbar vi i flera månader med att sälja biljetter och promota konserten eller turnén, men nu är det kortare tid från att inspelningen sker till att vi faktiskt kan titta på den. Den finns också kvar online att se på efter, så då blir det ju lite omvänt. Man får tänka till lite och kliva ur det gamla mönstret. 

Som följdfråga frågar jag vart hon tror att eventbranschen är påväg och hur hon tror att branschen kommer att påverkas långsiktigt av 2020. 

Jag tror att vi dels har lärt oss att vara mer flexibla och att vi har vidgat vyerna lite mer. Jag tror förmodligen att det kommer komma fler möjligheter att göra båda delarna framöver [red. livekonserter och livestreams]. Jag tror att även om det självklart är negativt nu och det är många av de bolag och de människor som vi jobbar med som tyvärr har drabbats väldigt hårt, så är vår bransch i ständig utveckling och det är ett konstant högt tempo. Nu har vi än mer fått ställa om snabbt och skapa nya möjligheter.

My förklarar att eventbranschen lär bli ännu större i framtiden, då man redan nu sett många digitala lösningar. Hon tror exempelvis att försäljningen av livestreams kommer att öka och breddas. Hon menar att även om inget slår en livekonsert, så finns det fördelar med digitala lösningar, såsom att man slipper frakta en hel produktion över hela världen. I framtiden kan vi nog därför förvänta oss att se mycket av båda delarna.  

Goda råd 

Intervjun avslutas med att jag frågar henne om hon har några goda råd till andra som vill göra karriär i eventbranschen. My berättar att något som har hjälpt henne när det kommer till marknadsförings- och PR biten av eventbranschen är att hon har koll på journalistik och media. Då det är media som hjälper företag i eventbranschen att synas och höras menar hon att det är en fördel att veta hur man ska prata med media och hur man ska skriva för att ens material ska plockas upp. Hennes största tips är dock att vara där det händer, träffa folk och bygga nätverk. “Så träffa folk!”, säger hon och skrattar till. 

Vill du också arbeta med events?

Ta första steget in i eventbranschen med Innovative Event Management!