Intervju med Fredric Syrén, Project Manager på Putte i Parken-festival: Man ska ha passion, driv och få en kick av att göra andra människor glada

Foto: Ola Gustafsson

Text: Martin Rahbek

I samband med den norska branschfestivalen by:Larm har vi tagit ett snack med eldsjälen Fredric Syrén, som arbetar hos Ekman Event och är Project Manager på Putte i Parken-festival. Läs mer här. 

Putte i Parken – Översikt

2008: Putte i Parken grundas i Karlskoga

2012: Festivalen flytter til Karlstad

2014: Konceptet bakom festivalen ändras och blir till en gratis-festival. 

2015: Gratis-festivalen börjar “turnera” – den sprider sig till flera städer.
Anhålls sedan 2015 i bland annat Stockholm, Örebro, Leksand, Linköping och Karlskoga igen. 

Det här ska du veta om Putte i Parken-festivalen 

Det är baserat på ett antal gratis-festivaler i olika svenska städer, där den enda inkomstkällan är festivalgästernas konsumtion av mat, dricka och diverse annat. Putte i Parken blir ekonomiskt stöttat av en rad svenska kommuner. Festivalen är som störst i Karlstad. 

De huvudsakliga bokningarna finns i pop- och rock-genren och det bokas endast små och medelstora namn, eftersom budgeten inte räcker till mer. Denna modell gick Putte i Parken över till 2014. Den startade dock redan 2012 som en del av den så kallade festival-boomen i Sverige. Problemet med alla nystartade festivaler var att de varje år försökte överträffa sig själva och sina konkurrenter, vilket gjorde att de fick ett finansiellt underskott och gick i konkurs en efter en. Detta fenomen talades om som “festivaldöden”. Fredric forklarar: 

Anledningen till det var att man bokade artister för att man ville bräcka fjolåret hela tiden för att se till så att besökarna fick någonting nytt och köpte biljetter. Det gör ju att du drar på dig enorma kostnader för artister. Peace and Love vet jag bokade Rihanna till exempel för galna priser och Jay Z. Får du då ett litet tapp i biljettförsäljningen på 10%, då kan du inte betala artisterna och då går du snabbt i konkurs.

Putte i Parken blev därför flyttad från Karlskoga till Karlstad. Det var fördelaktigt att flytta till en större stad, där det var lättare för besökarna att åka till och från samt kunde stanna under festivaldagarna. Dessutom blev konceptet ändrat till vad det är idag: gratis inträde, ekonomiskt stöttat av kommuner, lägre budget för artistbokningar och senare även uppsättningar i flera olika städer.

Det kommunala samarbetet blev och är fortfarande enormt viktigt för Putte i Parken. De har skapat en säker affärsmodell, där den gratis entrén gör att festivalen besöks av ett genomsnitt på 50.000-60.000 besökare under de tre festivaldagarna. De kommer inte boka de största artisterna i världen, men deras unika koncept är hållbart. 

Om Ekman Event

Ekman Event är firman som arrangerar Putte i Parken. Det är en full-service eventleverantör, vilket betyder att de anställs av många nordiska festivaler för att fixa allt ifrån festivalstaket och toaletter, till scenuppsättningar och liknande. De arbetar även med mässor, motionslopp och mycket mer, därav har verksamheten ett brett kompetensområde. 

I en del fall blir deras kunniga medarbetare inhyrda av enskilda evenemang för allt från råd- och vägledning till uppbyggnad av festivalområden och liknande. 

Ekman Event ligger under Ekman Invest, som är ett paraply för en rad verksamheter, som hanterar olika områden (hotell, bad/toalett-uppsättningar, festivaler, events, etc.), men människorna bakom är de samma. Med under dagens intervju är även Marcus Andersson, som är vice direktör för Ekman Invest. Han förklarar lite om idéen bakom att ha en full-service leverantörfirma till events: 

– ‘Jag ska ha två kilometer staket, jag ska ha 18 tält över 40 toaletter’, då löser vi allt. Då behöver de bara ringa ett samtal eller skicka ett mail, så har vi allting.  Det är de många som tycker är väldigt bra, just att det finns en helhet. Annars ska du ringa en firma för staket och du ska ringa en för att hyra toaletter och sitta och förhandla med alla. Här får man en helhetslösning. Det är det väldigt många som uppskattar och så har vi ju kompetent personal eftersom vi själva anordnar mycket, så det finns kompetenser i bolaget.         

Fredrics roll som projektledare

Som projektledare på Putte i Parken arbetar Fredric mer eller mindre med alla områden av att arrangera, sätta upp och anhålla en festival. Just bokningar av artister är han inte huvudansvarig för utan han är endast delvis involverad, då det finns en anställd booker på företag, som förhandlar och skriver avtal. Fredric arbetar däremot med allt det praktiska.  

–  I min roll med Putte i år ingår i princip allt. Jag jobbar med finansiering från företag. Jag jobbar mot kommunen och nu jobbar vi ganska tätt med kommunen för upplägget vi har – med allt från avfall och den biten till markupplåtelse till polistillstånd – så där man gör i förberedelsen.  [Jag arbetar även med] layout på sociala medier, hur vi ska kommunicera och kontaktar vår byrå när vi behöver någonting.   

Att vara den här sortens projektledare på Putte i Parken innebär för Fredric att det som utgångspunkt är ett heltidsjobb. Hösten och vintern centrerar runt planering. Under våren trappas arbetet upp med alla förberedelser och under sommaren sker såklart uppsättningen och utförandet av festivalerna i de olika städerna. Uppgifterna räcker inte helt till ett fulltidsarbete året runt, vilket är varför Fredrics kommunikationskunskaper under vinterhalvåret även används för hotellen eller andra delar av Ekman Event. 

Både Fredric och Marcus påpekar att man i eventbranschen ska vara förberedd på att arbetet är säsongsberoende. Marcus brukar själv även arbeta med hotellen och Ekman Invests övriga verksamheter. 

Hur Fredric fick rollen 

Fredrics väg till rollen som Project Manager går tillbaka till 2013, då han arbetade i Indien. Här beslöt han och några vänner sig för att anordna en fest, »Som växte och växte och blev större och större och som till slut blev som en liten festival, som vi gjorde på eget bevåg bara för att det var en liten högtid vi skulle fira«.

För Fredric var det en rolig, utmanande och givande hobby: 

– Så på hobby-nivå gjorde vi mindre evenemang och då hade vi kanske 300 betalande besökare på den festivalen.

Under festivalen stiftade Fredric bekantskap med en kille som arbetade i en projektgrupp i Stockholm, där de anordnade mindre events och festivaler med omkring 1000 besökare. På grund av Fredrics hobby blev han en del av den gruppen. 

Därefter flyttade Fredric till Karlstad för att studera kommunikation och tog kontakt med Putte i Parken och organisationen bakom under 2015/2016, eftersom han var intresserad av att arbeta för dem. De tog in honom och han har varit i verksamheten sen dess. 

Fredric har med andra ord inte studerat event management, men haft det som en hobby. Den hobbyn har tillslut slutat i ett heltidsjobb. Han startade smått med mindre events och festivaler. Sedan har han sakta men säkert utvecklats genom en learning-by-doing strategi, där han långsamt arbetat med allt större events och blivit involverad i hela processen. Enligt honom har det varit ett riktigt bra sätt att utvecklas på: 

– Jag tror att det är en bra väg att gå, att få börja med att känna på alla delar i mindre projekt, och sen långsamt låta det växa.

Varför eventbranschen?

Fredric nämner att det för honom är häftigt och givande att arrangera events, att det lika gärna hade kunnat vara en hobby. Det handlar om att samla människor och få en kick utav att se deras glädje – oavsett vilket event det än är. Hans råd är därför att man först och främst ska vara säker på det man vill och att man kan finna glädjen och kicken, som gör allt arbete värt det. Om det är det, så ska man bara köra. 

– Varför jag tycker det är så kul att jobba med det är ju den kicken du väl får sen när du har sytt ihop ett helt event och du har människor som är glada och dansar och tycker det är fett liksom. Jag tror att för mig spelar det inte så stor roll om jag jobbar med musik eller om jag skulle jobba med något annat, som e-sport, gaming eller liknande. Det är den kicken man vill åt att kunna samla människor, som har kul tillsammans. Har man den drivkraften i sig i grund och botten, då är det helt rätt att satsa på events och jobba med det

Mitt i sommaren kan man stanna upp och tänka: “Är det värt det?”, eftersom man lägger så många timmar och så mycket kraft på eventet- speciellt eftersom jobbet är säsongsbaserat med stor arbetsbelastning i perioder, så kan det vara väldigt intensivt och stressigt. Man ska vara flexibel och beredd på konstanta förändringar när eventet är igång. Oavsett hur mycket man planerar, kommer det aldrig gå precis enligt plan. 

Men så kommer kicken och så är det värt det. 

– Sen är det jobbigt. Det är intensivt. Det är många långa dagar när du håller i projekten. Det är stressigt och du är helt slut sen när du är klar. Du är helt färdig. Du har varit ute i solen i flera dagar och du är helt färdig. Sen tar det ett par dagar kanske och du får vara hemma och sova, sen är man på’t igen. Man landar väl. Det är väldigt tillfredsställande. Det är mer en bara en lön.

Goda råd till dig som vill arbeta i eventbranschen

För många är det en dröm att arbeta med de största eventen och festivalerna. Under intervjun kommer vi dock in på att man i de största produktionerna troligtvis blir anställd för att endast fokusera på ett element inom det eventet. Fredric tycker däremot att det är coolt att arbeta med små och medelstora event, då det är mer hands-on och han har betydligt fler olika arbetsuppgifter. 

Så kanske ska man nödvändigtvis inte sikta på att arbeta med de största festivalerna på en gång, utan starta med de små, skaffa sig erfarenhet och eventuellt specialisera sig inom det man tycker är mest intressant – och då söka sig vidare till de stora projekten. Eller så kan man göra som Fredric och medvetet fortsätta arbeta med mindre projekt, för att fortsätta i en all-around position. 

Egentligen handlar det bara om att komma ut och visa att man är dedikerad och passionerad och att man brinner för att arbeta med events: 

– Har man ett verkligt driv (som jag menar är att föra folk samman och göra någonting för att människor ska ha roligt), har man den drivkraften och kan man verkligen fokuserar på det, ta kontakt med en eventfirma. Det är nog det första man vill höra, eller det första jag vill höra iallafall, att man har det som passion och det är därför man vill testa på det hela. Det är därför man vill vara med och jobba och bidra med det man kan till en festival.