fbpx

“DET MÅ LÅTA KLYSCHIGT, MEN EN DAG ÄR INTE DEN ANDRA LIK NÄR EN JOBBAR MED EVENEMANG” – INTERVJU MED DAVID ÖSTBERG, PROJEKTLEDARE FÖR MALMÖFESTIVALEN

Foto: Sanna Dolck
Text: Isa Ellman

Möt David Östberg, en av tre projektledare för Malmöfestivalen, och läs om hans väg in i branschen, om att planera ett storslaget event, och vad som driver honom att fortsätta arbeta med det många skulle kalla för ‘drömjobbet’.

Under en veckas tid i augusti varje år fylls Malmö stad av skratt, matos från alla världens hörn och inte minst gungande publikhav och livemusik. Traditionsenligt brukar det bjudas på några stekheta soliga dagar, men även en hel del regn, precis så som det ska vara. Vi pratar förstås om Malmöfestivalen. Gratisfestivalen lockar ca 1,4 miljoner besökare varje år, och erbjuder ungefär 1000 programpunkter med allt från konserter, debatter, teaterföreställningar, DJ-tävlingar, dansuppvisningar, spännande konstutställningar, och mycket mer! Festivalen är även välkänd för sina fantastiska food trucks, och det är inte många Malmöbor som inte känner igen Langosvagnen, bara för att nämna en.

Malmöfestivalen har sedan 1985 huserat i Malmö, och startades för att lyfta föreningslivet i staden. Sedan dess har folk strömmat till festivalen för att testa en ny maträtt på Gustav Adolfs Torg, ta ett varv och testa olika aktiviteter eller kanske en tur i pariserhjulet, för att sedan sluta upp med vänner framåt kvällen på Stortorget och njuta av härlig musik. För otroliga artistbokningar, det har människorna bakom Malmöfestivalen sannerligen ordnat. Under åren har namn som The Cardigans, Robyn, The Ark, Håkan Hellström, The Sounds, Bob Hund, Band of Horses, First Aid Kit, Zara Larsson och Steve Angello och många, många fler uppträtt på festivalen.

Vi har snackat lite med en av projektledarna för Malmöfestivalen, David Östberg, om hur det är att vara med och arrangera och planera ett av Sveriges största evenemang, ja norra Europas största stadsfestival faktiskt. Han berättar för oss om sitt jobb och vad hans arbetsuppgifter går ut på, samt om varför han drivs av att jobba med event, och vad som gör Malmöfestivalen så unik!

En nätverksbaserad bransch


Det finns inget facit eller ett korrekt sätt att ta till när det handlar om ‘vägen till drömjobbet’, och heller inga rätt eller fel. Däremot är det bra att komma ihåg att man aldrig kan få för mycket erfarenhet; det är viktigt att våga ge sig in i olika projekt och tro på sig själv. Men var börjar man egentligen någonstans, vilken typ av utbildning krävs, och hur får man in en fot i branschen? När vi frågar David Östberg om hans väg till sin projektledarroll på Malmöfestivalen svarar han såhär;

“Jag har jobbat med evenemang och projektledning sedan 2012 då jag gick klart min utbildning inom Sports Marketing. Utbildningen fokuserade verkligen på två saker – evenemang och projektledning. Att ha gått en utbildning inom projektledning med fokus på evenemang är såklart en stor fördel för att komma in i branschen. Jag skulle dock säga att det allra viktigaste är att skaffa sig arbetslivserfarenhet inom området. Volontära på evenemang eller jobba på olika event för att skaffa sig erfarenheter, men framförallt att skapa sig ett nätverk. Detta är verkligen en nätverksbaserad bransch!”

Att jobba som projektledare inom eventbranschen innebär att arbetsuppgifterna är många och varierande, och att man aldrig riktigt vet exakt hur dagen kommer utspela sig när man kommer till jobbet på morgonen. En vanlig dag mitt uppe i planerandet består alltså av en rad olika arbetsuppgifter.

“Vi är tre stycken projektledare för Malmöfestivalen och har varit det sedan tre år tillbaka. Det må låta klyschigt men en dag är inte den andra lik när en jobbar med evenemang, det är omöjligt att förutspå hur en dag kommer se ut då det alltid dyker upp något. Men en vanlig dag under planeringsstadiet innehåller möten, avstämningar, avtalsskrivande, ekonomi och allmän projektledning med allt vad det innebär. Vi är som sagt tre projektledare för Malmöfestivalen där vi ansvarar för olika delområden. På mitt ansvar ligger marknad, kommunikation, samarbetspartners, artistservice samt mat- och marknadsförsäljning. Detta innebär såklart inte att det är jag som gör allt detta, utan jag har fantastiska kollegor som dedikerat jobbar med dessa delområden.”

Foto: Sanna Dolck

Den största drivkraften är alla positiva effekter som medföljer evenemanget


Att planera en festival är något många går och drömmer om ifall man är intresserad av eventbranschen, men hur lång tid tar det egentligen? David Östberg berättar att han och hans kollegor börjar fundera på vad man kan göra bättre eller utveckla nästa år, redan under den pågående festivalen;

“I huvudet börjar vi nog alla i projektgruppen under pågående festival. Det dyker alltid upp saker som vi känner har förbättringspotential och vill ta vidare. Men rent praktiskt så börjar vi med planeringen med hela projektgruppen i januari/februari. Fram till maj försöker vi boka allt innehåll (som är en hel del, runt 1000 olika programpunkter ska bokas). Under sommaren är det mycket produktions- och kommunikationsarbete och helt plötsligt är det augusti och tid för festival igen. Under hösten är det fokus på utvärdering, ekonomiuppföljning samt att vi börjar blicka mot kommande festival innan vi drar igång på nytt.”

David Östberg har varit involverad i planeringsgruppen för Malmöfestivalen i flera år nu, och vi undrar såklart vad det är som driver honom, varför han vill fortsätta jobba med det han gör.

“Min största drivkraft är nog att jag brinner för att skapa upplevelser tillsammans med andra grymma och kompetenta personer. Det ger mig en kick varje dag jag kommer till kontoret! Att få jobba med Malmöfestivalen är för mig en ära. Eftersom vi är en gratisfestival får vi vara med om att skapa upplevelser till dem som kanske vanligtvis inte kan ta del av sådant innehåll. Det är för mig en rätt mäktig känsla att kunna bidra till samhället genom ett sådant evenemang som Malmöfestivalen är och de positiva effekter som medföljer evenemanget.”

Foto: Sanna Dolck

“Det finns en speciell anda över festivalen”


Att Malmöfestivalen nått stor succé är inget nytt; att ett koncept funnits i över 30 år och fortfarande känns så levande och excentrisk är bara det ett bevis på framgång. Trots att namnen som bokas till scenerna är riktigt stora, känns det som att populariteten beror på någonting mer än bara det. Det är något med hela känslan, och David Östberg håller med om det.

“Det finns en speciell anda över festivalen. Malmöfestivalen är en gratisfestival som funnits i staden sedan 1985, det finns alltså en hel del historia och tradition i evenemanget. Den stora populariteten tror jag till stor del beror på att alla Malmöbor och många besökare har en relation till evenemanget, på ett eller annat sätt. Och givetvis lockar det besökare med den höga kvalitén på innehållet och det faktum att allt är gratis!”

Till sist undrar vi om David Östberg har något särskilt tips till alla som går och drömmer om att anordna storslagna event, och vad som krävs för att lyckas med ett projekt?

“Omge dig av smarta, kreativa och kompetenta personer! Det ger dig både energi och hjälper dig framåt. Ensam är inte stark!”

Vill du också arbeta med event management och projektledning? Läs mer om vår kurs Innovative Event Management här: