HUR SKA MAN GÖRA FÖR ATT STICKA UT UR MÄNGDEN?

Det blomstrar av nya spännande event varje dag, och för många verksamheter har just att arrangera events och evenemang blivit väldigt centralt. Det betyder att det finns goda möjligheter för dig som drömmer om att arbeta professionellt med events, men det sätter också höga krav. Allteftersom eventbranschen utvecklas kommer fler event managers ut på marknaden, och därför är det viktigt att du vet hur du ska göra för att sticka ut ur mängden!

Om du är någon som har lätt att komma på nya kreativa idéer är det viktigt att du vet hur du dels säljer en idé men också hur den utförs på bästa och mest effektiva sätt. Vi har samlat några bra tips som kan hjälpa dig på vägen:

Skaffa dig flera kunskapsområden


Många som arbetar med events kommer från en annan bakgrund, det vill säga att de har gjort andra saker innan de gett sig in i branschen. Med det kommer andra erfarenheter och annan kunskap som är attraktivt eftersom det öppnar upp fler dörrar. Är man en del av ett team, vill man i regel inte vara bunden till att bara kunna lösa en arbetsuppgift. Bekanta dig med allt från marknadsföringsstrategier och budgetering till idéutveckling, så kommer du gå in i eventbranschen med en bred kunskapsnivå.

Även fast du inte tror att tidigare erfarenheter som kanske egentligen inte förknippas med event management, så kommer du med största sannolikhet kunna använda dig av något du lärt dig eller varit med om innan, ändå.

Var kreativ


Eventbranschen styrs av kreativitet. Men, i en värld där det var dag tillkommer nya idéer, är det viktigt att man hela tiden utforskar nya innovativa tillgångar. Det är därför en fördel att använda sig av verktyg som både kan underlätta eller höja nivån på den kreativa tankeprocessen men också vara användbara i andra delar av processen som vid marknadsföringen till exempel.

Använd din kreativitet till att kombinera och utveckla existerande idéer tillsammans med andra för att hitta nya innovativa lösningar. Ta inspiration från andra! Vad har andra gjort som flugit tidigare? Det finns väldigt mycket bra saker att inspireras av från tidigare event.

Satsa på marknadsföring


Användningen av sociala medier har gjort det lättare och billigare än någonsin att marknadsföra allt mellan himmel och jord. Men det betyder dessvärre också att din målgrupp bombarderas med nya budskap och säljtrick varje dag. Det sätter stora krav på dig att skapa innovativa marknadsföringsstrategier som lyckas fånga uppmärksamhet. Vilka kanaler och plattformar passar att sprida ditt event i? Ska marknadsföringen ske på Facebook, eller är det kanske mer passande att satsa på LinkedIn i förhållande till målgruppen? Framförallt gäller det att ha koll på just det; vem det faktiskt är man vill nå ut till. Var därför noga med att satsa på att göra rätt typ av marknadsföring av ditt event till rätt personer!

Var inte rädd för att kavla upp ärmarna


En bra event manager som vill göra sitt jobb så bra som möjligt och se till så allt klaffar, är inte rädd för att kavla upp ärmarna och hjälpa till när det behövs. Ska det bäras ölflak, sättas upp en scen, duka eller hänga upp plakat? En extra hand är aldrig fel om tiden är knapp eller personalen för få!

Att veta hur ett event byggs upp från grunden är en av de största styrkorna en event manager kan ha. Att vara en del av hela processen, från idé till utförande, ger dig också en fördel när du exempelvis ska ta fram en projektplan. På så sätt kommer du ha ett gott tidsperspektiv och känna till hur lång tid saker tar och omfånget av dem.

Vill du stärka dina kunskaper och färdigheter om event management så du kan boosta din profil i eventbranschen? Läs mer här!