Back to the future

Back to the future sounds, founder och kreativt ansvarig Amanda Baun: “ Jag tror bara att vi har ett sug för att skapa”. I 2014 startades ett skivbolag med en vision om att skapa mervärde av musik. Den har utvecklat sig till att bli ett kreativt kontor med fingrarna på pulsen för nya trender inom event och musikbranschen.

Namnet är Back to Future Sounds. Ett namn som många av oss påminns om Robert Zemeckis’ film från 1985, Back to the Future. Och om vi ska hålla oss till referenser så kan man lugnt säga att BTF Sounds ledaren, Amanda Baun, är som skickat från framtiden till oss där hon gång på gång, med sina unika evenemang, lyckats få fram framtidens tendenser till nutid.

Tillbaka till framtiden

För Amanda som arbetar inom musikbranschen handlar det om att bryta sig loss från det man förväntar sig och istället bege sig in på okänd mark. Att se närmare på hur man kan leka med musik i olika kontexter och hur man kan skapa annorlunda upplevelser runt om musiken.

“För oss är det intressant att se på hur värdet på musiken ändras i förhållande till vilken kontext den har.”

“Enda från starten har vi sagt: “Vi vill göra saker annorlunda.” Vi menar att det skulle hända något i förhållande till hur man spelar konserter. Det skulle hända något i förhållande till hur man fungerar som skivbolag. Vi skulle inte dra oss tillbaka och bara skicka ut våra artister. Vi ville komma fram och bevisa att det är vi och våra artister tillsammans.”

Allt började med musiken som skivbolag för massa artister inom den elektroniska genre. Drömmen om att skapa mervärde för musiken genom helhetsupplevelse blev snabbt en stor del av skivbolagets DNA och enda från starten har Back to Future Sounds arbetat med att skapa upplevelser där konstnärer möts och rum i stan används på nya och innovativa sätt.

“Vi fungerar som ett skivbolag: Vi gör distribution, PR och bokar artister till showcases. Men vi har även kreativ avdelning vid sidan om där vi inkorporerar våra artister till våra events.”

Att gå emot strömmen

Det ligger i BTF Sounds DNA att inte följa med strömmen. Men att vara first movers sätter också stora krav för det kreativa avdelningen.

“Vi vill inte ha våra evenemang på samma ställe mer än en gång. Det är också ett krav på att utmana oss själva. Varje gång vi hittar en ny venue uppstår det nya utmaningar: det finns ingen anläggning, eller toaletter. Om vi har evenemang på samma ställe tre gånger skulle det vara perfekt. Men det är såna risker man måste ta som first movers och det är också det vi strävar mot.”

Och den filosofin har varit med som grund till många av våra innovative evenemang. Back to the Future Sounds började med unika venues som ram för deras musikevenemang som till exempel Rooftop Session där den urbana takgården Østergro gjorde om lokalen till en label-night. “Vi tänkte ett skivbolag som gör rooftop session? Det har man inte sett tidigare. Så hamnade vi på framsidan av Politiken och allt möjligt. Det var här vi insåg att: “Vi har fått tag i något som folk är hungriga efter.”

Upplevelse som fokus

De har lyckats att dyka in ett behov som de från start inte visste var där. Men det verkar soml att man har hittat ett bra recept som är givande för artisterna. Amanda menar att det handlar om att sälja/marknadsföra artisternas helhet.

“Man kanske inte kommer ihåg att man hörde Ida Kudo på Vega men det gör du när du hör henne på en rooftop Session. Det sker ett eller annat med sinnet och det är så vi tänker när det kommer till att hålla i hennes konserter. Vi har också haft ett evenemang i ett växthus i en container by vid Norrebro st. (Köpenhamn) och i ett gammalt pumphus. Vi försöker se helheten i skeva städer.”

Företagets drivkraft kommer ofta av ett behov att skapa och träder in på okända område där idéerna uppstår om alternativ till venues som ett behov för att testa nya saker.

“Omöjligt finns inte för oss, det är vår filosofi. Allt är möjligt.”

Men behovet av alternativa venues sätter också stor press på evenemanget som ska anpassas till platsen. Över sommaren hade BTF Sounds arrangerat “torsdagschill” på Postgrunden i Köpenhamn. Ett provisorisk eventspace som både konstnärer och kreativa människor gärna vill komma åt.

“Vi vill gärna ta paus från livemusik men vi måste anpassa oss. Vi beslutade om att samla små kreativa communities och göra dem till en del av våra evenemang. Det betydde att vi gång på gång skulle samarbeta med olika communities och så skapade vi nya upplevelser. Vi försöker att utmana våra sätt att samarbeta på. Vi har därför samarbetat med många olika brands så som Palmspree, VINK, Radio på Norrebro och Girls Are Awesome.”

“Vi hade ett evenemang tillsammans med Girls Are Awesome där vi fick flyga in en DJ från Amsterdam, vi var bara tvungna till det. Men självklart lover DMI skyfall- classic danish weather. Evenemanget var igång och plötslig slår det bara ner. Vi blev tvungna till att stoppa musiken och ta presenningar över all redskap och jag var bara genomblöt. Jag kollar runt på våra gäster och skriker “SKÅL!” och alla skålar med så kändes det som att det kvittar hur mycket det än skulle regna. Det gav en unik stämning. Jag tror alla gick därifrån med en känsla av att dem hade varit en del av något speciellt den dagen.”

See you in the future

Med ett företag som bevarar sig i framtidens tendenser och hela tiden har fingrarna på pulsen, vad drömmer man om att hamna om 5-10 år?

“Jag hoppas att vi kan utvecklas som ett kontor som fortfarande har label delen, fingrarna på pulsen och leker med tankarna omkring musik. Och så tänker jag att utlandet får gärna komma in i bilden. Om det kommer in ett brand eller artist som säger att dem vill ha något i till exempel Berlin, så gör vi det. Det finns inte något som kan stoppa oss.“