“VI VILL SKAPA ETT KONCEPT” – DAVID ARKHULT, BAYSIDE FESTIVAL & BRÄNNBOLLSYRAN

Foto: Pao Duell
Text: Frida Burell

Bayside Festival är musikfestivalen som kommer sätta Helsingborg på Sveriges festivalkarta. På Pixlapiren, precis i sundet mellan Sverige och Danmark, kommer festivalen breda ut sig och bli södra Sveriges stora sommarfest. Vi har tagit ett snack med Bayside Festivals festivalgeneral, David Arkhult, för att höra om hur det är att arrangera den folkkära Brännbollsyran, men också hur det är att släppa en helt ny festival.

Men innan vi går in på vad Bayside kommer tillföra till universumet av festivaler är vi nyfikna på hur David Arkhults väg till festivalbranschen har varit. Han har nämligen flera års erfarenhet av tidigare festivaler. Han sitter, utöver Bayside Festival, vid rodret till de norrländska festivalerna Brännbollsyran och U Rock som båda går av stapeln i Umeå varje år. U Rock, som namnet antyder, är en endagsfestival som bjuder på rock, medan Brännbollsyran kan titulera sig som Sveriges fjärde största musikfestival med 16 000 besökare.

– ​Vi tog över Brännbollsyran 2013, och det var inte på grund av någon stor master plan eller så​, berättar Arkhult när vi frågar hur han tog steget in i festivalbranschen. ​Vid den tiden var jag programledare för olika TV-program online, så jag lärde känna musikbranschen på den vägen, fortsätter han.

Stora bokningar i ett tidigt skede

Brännbollsyran, eller Yran som festivalen kallas i folkmun, har över 40 år på nacken i Umeå. Att ta över en sådan populär festival, som på många sätt är ett självklart inslag för områdets boenden, kan såklart vara en riktig utmaning. Men de nya festivalarrangörerna satsade allt vad de hade för att fortsätta ge besökarna en riktig fest. David Arkhult berättar:

– ​När vi tog över 2013 blev Brännbollsyran väldigt stor snabbt, vi har lärt oss mer och mer för varje år som har gått,​ förklarar han. ​2014 tog vi ett stort steg och bokade Martin Garrix till festivalen, han var just då stekhet, vilket gjorde att vi fick en push. Sen bokade vi Chainsmokers 2016, vilket gav ännu en push. Så vi har tagit steg hela tiden, och har nu gjort det i åtta år​.

Efter framgångarna i norra Sverige blev det dags för gänget att röra sig nästan 100 mil söderut, med siktet på Helsingborg.

– ​Vi var sugen på något nytt, och vi såg en potential i Helsingborg. Det är ju en av Sveriges största städer och de har ingen stor festival, plus att själva området är jävligt vackert på sommaren. Kommunen gick också in och var väldigt positiva, så vi har fått mycket stöd från dem ekonomiskt​, säger Arkhult. Bayside Festival har redan det första året en imponerande line up. På Pixlapiren i Helsingborg, festivalens område, kommer bland annat Veronica Maggio, Fricky, Macklemore, Mares, Movits! och Otto Knows spela.

Går du kanske och drömmer om att arrangera nästa stora festival?
Innovative Event Management kan hjälpa dig på vägen

“Det ska vara bekvämt”

Inspirationen till Bayside Festival har de fått av att resa runt och besöka festivaler runt omkring i världen. Men festivalerna som gav starkast intryck på dem fanns närmare än vad de trodde – nämligen i grannlandet Norge.

– ​Vi åker runt hela världen och kollar på olika festivaler, och vi har fastnat väldigt mycket för en norsk festival som heter Palmesus, som ligger i Kristiansand. Det är en av få festivaler i Skandinavien som säljer slut direk​t, säger Arkhult. ​Vi inspireras av festivaler som är väldigt enkla. Det är centralt, det är somrigt, det är inte den här tältgrejen utan det ska vara bekvämt. Vi vill ha samma artister som är på Brännbollsyran, musik som vi brukar kalla “Premium Spotify”-artister, alltså artister som streamar väldigt bra och är väldigt stora.​

Fokuset för att skapa den ultimata line upen ligger på att erbjuda EDM, hiphop och pop. Men Arkhult påpekar att festivalbesökaren inte ska besöka Bayside Festival enbart för musiken. Han förklarar:

– ​Vi tänker väldigt långsiktigt, vi vill inte bara att festivalen ska bygga på artisterna. Vi vill ju skapa ett koncept och jag tror att det är det som gör att en festival kan hålla i längden. Det ska vara ett koncept man åker till, och inte bara till artisterna,​ säger han.

Att utveckla festivalkonceptet

Festivalområdet för Bayside Festival

Bayside Festival ska erbjuda en upplevelse som osar sommar och sol. Ett ganska vågat koncept, eftersom den svenska sommaren kan erbjuda det motsatta när man minst anar det. Trots detta vågar David Arkhult lova en riktig sommarfest.

– ​Vi vill ha den här sköna strandkänslan med massa sporter. Den här somriga viben. Vi har bland annat ett samarbete med wakeboardparken så man kan åka wakeboard och det finns en strand där man kan köra beachvolley. Det blir ett day party på stranden​, säger han med säkerhet.

Och att utveckla festivalkoncept är David Arkhult långt ifrån okänd med. Yran i Umeå grundar sig festivalen från början i världsmästerskapet i brännboll som pågår parallellt med musikfestivalen. Men med Bayside Festival har tyglarna varit lite friare.

– ​Brännbollskuppen pågår ju uppe i Umeå, och den finns ju inte här på Bayside. Med Yran tog vi ju över ett varumärke som har funnits i 40 år, så folk hade ju redan en relation till Yran. Men med Bayside bygger vi ett varumärke from scratch​, säger han.

Och med de orden är vi säkra på att Bayside Festival kommer tillföra något alldeles extra till festivalvärlden.

Vill du också jobba i festivalbranschen, eller har andra stora drömmar och visioner om att jobba med event?
Ansök till Innovative Event Management